Studio 972

מה ההבדל בין חוויית משתמש לממשק משתמש?

שני מונחים חשובים בעיצוב תוכן דיגיטלי – ולא משנה אם מדובר באפליקציה, אתר, משחק, או פרסומת אינטראקטיבית – הם חוויית משתמש (User Experience – UX) וממשק משתמש (User Interface – UI). אנשים נוטים לבלבל בין שני מושגים אלו. להלן נפרט, בקצרה, את ההבדל בין שניהם ואת תחום החפיפה ביניהם. חשוב לציין ששני אלמנטים אלו מהווים חלק חשוב מתכנון ועיצוב המוצר ושיש להתייחס לשניהם, אם כי על פי רוב עיצובו ועיצובו של המוצר נוטה לכיוון חוויית משתמש או לכיוון ממשק משתמש במידה רבה יותר מאשר לשני.

UX מהווים תהליכים חשובים מאוד בכל מוצר, לרבות אתרי אינטרנט, אפליקציות ועוד. על אף שעיצוב חווית משתמש תהיה לרוב קודמת לעיצוב ממשק משתמש, הרי שמדובר בשני דברים חשובים משלימים אחד את השני ובלתי אפשרי להגיע למוצר איכותי, מבלי לשלב את שניהם.

מוצר שימושי עונה על הצורך אשר עדייו לא קיבל מענה בשוק. תהליך המחקר של מעצבי חווית משתמש כרוך בביצוע ניתוח של מתחרים, פיתוח קהלים, פיתוח ערך מינימלי של המוצר ועוד. לאחר  שכל התזרימים נוצרים ונבדקים בתהליך עיצוב חווית משתמש, מעצב ממשק המשתמש צריך לתת להם מראה נעים המבוסס על בחירת סכמת צבעים, טיפוגרפיה ועוד שיהיו פשוטות לשימוש ומושכות. כמובן שבחירת סכמת הצבעים והטיפוגרפיה לא יבחרו רק על ידי העדפותיו האישיות של המעצב ויהיו ייחודיות בהתאם לקהלים שפותחו על ידי מעצבי חווית המשתמש.

אם מדברים על אתר אינטרנט או אפליקציה, הם לא יעניקו למשתמש את החוויה הטובה ביותר ובשל כך יגרמו לו לבחור להשתמש דווקא באפליקציה המדוברת או לבחור דווקא בשירותי האתר או מוצרי האתר על פני מוצרי או שירותי אתר אחר.

חווית משתמש (UX)

חוויית משתמש היא החוויה – ללא קשר למדיום בו מדובר – של צריכת התוכן או השימוש בו. מדובר בכלל האינטראקציות בין משתמש קצה (או לקוח) פעיל לבין התוכן (או החברה מספקת השירות, או המוצר). ההתמקדות כאן היא בזרימת המידע והפעולות, תוך התמקדות בפרטים כגון פרסונת המשתמש, וסיפורי המשתמש. כלי העבודה בבניית חוויית המשתמש כוללים בין השאר מבדקי קלות שימוש של המוצר ומחקר לגבי קהל היעד של משתמשיו. המטרה היא, בסופו של דבר, להגיע לאינטראקציה מיטבית בין התוכן למי שצורך אותו.

ממשק משתמש (UI)

לעומת זאת, ממשק משתמש הוא החלק החזותי (ולעתים הפיזי) שמולו עובד המשתמש (או צרכן התוכן). למשל, ניתן לדבר כאן על עיצוב חזותי – המהווה נקודה מרכזית בעיצוב ממשק המשתמש – ועל פריסה של עיצוב זה על פני הממשק. ניתן לדבר על איקונוגרפיה (עיצוב סמלים) ועל מערכות תכנון. המטרה כאן היא להעמיד בפני המשתמש עולם חזותי וכלים שיאפשרו אינטראקציה מיטבית עם הממשק.

מדוע חשוב לשלב בין UI לUX?

שני המושגים הללו צריכים לעבוד באופן חופף בכל מוצר, לרבות באתרי אינטרנט, אפליקציות ועוד. החפיפה בין שני המושגים הללו באה בנקודת המגע בין המשתמש לתוכן. כאשר ממש משתמש טוב מספק חווית משתמש טובה וחווית משתמש טובה מסייעת בהבנת ממשק המשתמש בידי משתמש קצה.

בחירה רק בעיצוב חווית משתמש או רק בעיצוב ממשק משתמש, לא תביא את התוצאות הטובות ביותר במוצר המוגמר

מעבר לכך, חווית מסייעת בהנעת אנשים לפעולה באופן  שיאפשר יצירת חוויה מהנה וחיובית. היא קובעת את סדר הפעולות, השמישות והמטרות העיקריות והשיווקיות, עיצוב ממשק משתמש אחראי יותר לאסתטיקה ולהנאה של המשתמש, אך הוא מתבסס על עיצוב חווית המשתמש.

ניתן לומר כי גם עיצוב ממשק משתמש וגם עיצוב חווית משתמש מהווים כאמור חלק בסיסי וחשוב מאוד בתהליך בניית אתר אינטרנט וכן בתהליך פיתוח אפליקציה ועל כן, לא כדאי לוותר על אחד מהם. מעבר לכך, חשוב שתהיה תקשורת טובה בין הצוות העוסק בחוויית המשתמש ובין הצוות העוסק בממשק המשתמש וזאת בכדי שהעבודה תהיה חופפת ותביא לתוצאה הטובה ביותר.

Post a Comment

האם יש לך חלום?

בואו נדבר

דילוג לתוכן