Studio 972

אפיון חווית משתמש (מעודכן לשנת 2023)

אם אתם בונים אתר אינטרנט או אם אתם מעוניינים לפתח אפליקציה כלשהי, חשוב מאוד שתדעו שאחד התהליכים החשובים ביותר שיש לשים עליהם דגש – אפיון ועיצוב חווית משתמש של האפליקציה או האתר.

על מנת שאנשים ירצו וייהנו להשתמש באתר או בכל מוצר תוכנה אחר, חווית השימוש שלהם צריכה להיות טובה ונוחה. בכדי לאפיין ולעצב את חווית היוזר, בכל מוצר חשוב מאוד לעשות מספר תהליכים כדי להעביר את המוצר UX מוצלח. 

במאמר הבא נעשה לכם סדר עם המושג הזה ואיך מצליחים ליישם את התואר במוצר הדיגיטלי שלכם.

מהי חווית משתמש – UX?

את המושג חוויית משתמש המציא בשנות התשעים פסיכולוג התנהגותי בשם דונלד נורמן, שעבד בין היתר בשירותיה של חברת אפל. המושג הומצא מתוך ההתייחסות לקשר שבין הטכנולוגיה לממשקים ולאנשים שמשתמשים בממשקים הללו.

אפיון חווית משתמש במילים פשוטות – תהליך תכנון ויישום עיצוב של מוצר לקבלת חוויית שימוש נוחה. חווית השימוש של אנשים בכל מוצר תוכנה צריכה להיות טובה מאוד בכדי שהם ירצו להשתמש במוצר המדובר. על מנת ליצור חווית משתמש טובה חשוב להבין מי הלקוח, מה הצרכים שלו, מתי הוא משתמש במוצר, למה הוא מעוניין להשתמש במוצר, איפה הוא משתמש במוצר ועוד. ממשק משתמש בנוי על כלל התובנות המדוברות. אם החוויה של המשתמש בשימוש במוצר היא לא טובה, הוא בוודאי לא ירצה להמשיך לגלוש באתר, לרכוש את האפליקציה או להשתמש בה או להשתמש בכל מוצר דיגיטלי אחר. מוצר דיגיטלי עם חווית משתמש טובה, יודע להביא תוצאות עסקיות טובות.

מאפיינים של User Experience

חווית משתמש (UX) כאמור מתקיימת בכל אספקט של אתר אינטרנט או מוצר דיגיטלי. כאשר מדובר על UX באתר אינטרנט, מדובר על חוויה שמתקיימת בכל אספקט של האתר. החל משלב הכניסה, הצלילה לעומקי התוכן, השימושיות וההתנהגות. המצב צריך להיות נעים ופשוט אשר מזמין את הגולשים לעיין באתר ולגלות את כל מה שיש בו ובסופו של דבר גם לבצע פעולה כלשהי באתר. ניתן לחלק את חווית המשתמש למספר אלמנטים שונים:

  • נראות – במדיה הדיגיטלית החוויה המשמעותית ביותר היא חוויה ויזואלית ולכן עיצוב חווית משתמש שמה דגש על החזות האסתטית של האתר או של כל מוצר דיגיטלי אחר.
  • שימוש – על מנת שהשימוש יהיה נוח, יש צורך לתכנן ולבנות את הפונקציות השונות באתר או בכל מוצר אחר מתוך דגש על פשוטות ונוחות. חווית הניווט באתר אינטרנט  לדוגמא חייבת להיות קלה, נוחה והגיונית. יש ליצור מערך תוכן המותאם למאפיינים ולצרכים של קהל היעד. כאשר מדובר על חווית משתמש באתר, מדובר גם על התאמה לדפדפנים שונים.
  • אמינות – חווית משתמש טובה מעניקה תחושה של אמינות בקרב המשתמש באתר האינטרנט או בכל מוצר דיגיטלי אחר. יש למנוע מהמשתמש לבצע טעויות ולשקף את כל הנתונים שקשורים למוצר הדיגיטלי שחשוב לשקף למשתמשים בו.

התקדמות שלב אחר שלב

אפיון חווית משתמש מהווה את השלב הראשוני של יצירת חווית משתמש בכל מוצר דיגיטלי. על מנת לאפיין את חווית המשתמש יש צורך לבצע מספר שלבים:

  1. הגדרת מטרות – חשוב מאוד להגדיר בשלב הראשון את המטרות של המוצר. עבור איזה צרכים המוצר אמור לשמש וכיצד הוא אמור לעשות זאת. שלב הגדרת המטרות הוא שלב חשוב ובסיסי מאוד ויש לדייק עד כמה שניתן בשלב זה.
  2. ביצוע מחקר– בשלב השני יש לבצע מחקר אודות קהל היעד של המוצר, כיצד הם היו מעוניינים להשתמש במוצר, מה יכול לגרום להם להביע עניין במוצר ועוד. גם שלב ביצוע המחקר הוא שלב חשוב מאוד שכן הוא מאפשר להגיע לשלב הבא בצורה טובה ואיכותית.
  3. העלאת רעיונות – בשלב הזה מעלים רעיונות שונים לגבי האופן שבו תעוצב חווית המשתמש בפועל.
  4. יצירת אבטיפוס – יוצרים אבטיפוס של המוצב בהתאם לרעיונות הנבחרים.
  5. הדמיות מול משתמשים – בשלב האחרון בכדי לבדוק את חווית המשתמש בפועל יש לבדוק את ההדמיה מול משתמשים שונים על מנת לבחון את היעילות שלה.

כיצד זה מתבצע?

עיצוב חווית המשתמש צריכה לבוא לידי ביטוי בכמה רבדים: ראשית כל: כל מה שקשור לתחום תכנון תהליכים אינטראקטיביים. שנית, כל מה שקשור לתחום הנגישות. חשוב מאוד שהמוצר הדיגיטלי יהיה נגיש בצורה הטובה ביותר לכלל האוכלוסייה. שלישית, כל מה שקשור לאסתטיקה ולשפה העיצובית. רביעית, הגורם האנושי כלומר, כל מה שקשור לתחושות של המשתמש, לרגשות שלו, לאופן שבו הוא רואה את הדברים באתר, חמישית, כל מה שקשור לשיווק ולמכירות. עיצוב חווית משתמש צריכה להתבצע בצורה הטובה ביותר וזאת בכדי שבסופו של דבר, המוצר הדיגיטלי יהיה מוצר נבחר על פני כל היתר המתחרים בו.

ההבדל בין חווית משתמש UX וממשק משתמש UI

חשוב מאוד לדעת שיש הבדל בין חווית משתמש UX לבין עיצוב ממשק משתמש UI. כאשר מדובר על עיצוב ממשק משתמש UI מדובר על הנראות והשפה העיצובית שבאמצעותם המשתמש יבצע פעולה כזאת או אחרת. עיצוב הממשק מהווה חלק מתוך כל החווית משתמש. עיצוב הממשק כולל בו את הצבעים, הפונטים וכל הסימנים הגרפיים שמהווים את השפה העיצובית והמעטפת החיצונית של האפליקציה, האתר או כל מוצר דיגיטלי אחר.

לעומת זאת חווית משתמש UX זהו בעצם תחום שכולל בו את כל מה שקשור לשיווק, לטכנולגיה, לאסטרטגיה וגם להיבטים הרגשיים, התחושתיים והאנושיים אשר מתרחשים בין המשתמש בין המוצר הדיגיטלי שבו בחר להשתמש.  חווית משתמש טובה תענה בעצם בצורה מדויקת ואיכותית על כל הצרכים של המשתמשים בקלות, בפשטות וגם בהנאה וזאת בכדי שהשימוש במוצר הדיגיטלי יעניק למשתמש חווית התנסות קלילה וברורה.

עוד על הבדלים בין UX ו UI תקראו כאן >>

החשיבות של אפיון ועיצוב חווית משתמש עבור מוצרים דיגיטליים

בעידן שאנו חיים בו, אין ספק שלא מספיק שלחברה או עסק כלשהו יהיה אתר אינטרנט או אפליקציה כלשהי. על מנת שמוצר דיגיטלי כלשהו כגון: אתר או אפליקציה ימשכו אליהם את קהל היעד הספציפי שלהם ויעניקו לו חווית כלישה טובה אשר תוביל לכניסות נוספות ואף המלצות לאחרים, יש לשים דגש על אפיון ועיצוב חווית משתמש לכל מוצר דיגיטלי.

חווית משתמש כאמור היא תחום רחב היקף אשר עוסק בחוויית משתמשי קצה, כלומר: קהל היעד בזמן שהוא גולש באתר. החוויה מעוצבת בהתאם להרגלי השימוש המועדפים של הגולשים והמטרה שלה היא לספק את המענה הטוב ביותר לכל הצרכים המודעים או הלא מודעים שלהם. חווית משתמש כיום איננה מושפעת רק מהמאפיינים של השימוש בממשק, אלא היא קשורה לאספקטים נוספים כגון: עיצוב, טכנולוגיה ומידע, תחושות ורגשות, גישות שיווק ועוד.

מכיוון שציבור הצרכנים הפך להיות בעל דרישות רבות שמעבר לאספקת המוצרים הוא דורש גם את הנוחות המרבית בשימוש בהם, הרי שיישום חווית משתמש מהווה מרכיב מהותי בעולם הדיגיטלי בכלל ובבנייה ובפיתוח של אתרים ופיתוח אפליקציות בפרט. מדובר על עולם שבו הכל נגיש בלחימת כפתור ולכן, הלקוח מצפה לשירות נוח, יעיל וכמובן מידי. יחד עם זאת הוא מצפה כמובן לשירות מהנה. לכן, שילוב נכון של חווית משתמש באתר אינטרנט או באפליקציה מעודד כניסת גולשים לאתר או בחירה של אנשים באפליקציה על פני אחרות וכן, כאשר מדובר על גולשים שמשוטטים באתר במשך פרק זמן משמעותי בשל עיצוב חווית המשתמש באתר שהתבצעה בצורה הטובה ביותר, הדבר גם מניע אותם לפעולה.

UX  לאפליקציות

על מנת שאפליקציה תהיה אפליקציה שתבחר על ידי קהל יעד פוטנציאלי משמעותי, חשוב מאוד להשקיע בחוויית המשתמש בה. כידוע, כיום ניתן למצוא מגוון אפליקציות שונות כאשר לא מעט מהן עונות על צרכים שונים. לחוויית המשתמש באפליקציה כזאת או אחרת יש ערך והשפעה מהותיים על בחירתו של גולש באפליקציה אחת על פני אחרת.

אפיון חווית משתמש באפליקציה חווית להתבצע לאחר שמבינים את הצרכים המדויקים של המשתמש באפליקציה באופן הפשוט ביותר. משתמש שירגיש אבוד בתוך האפליקציה שלכם או יחוש שהוא לא מצליח להבין כיצד משתמשים בה, יינטשו מהר מאוד את האפליקציה שלכם לטובת אחרת. אפליקציה ברורה, פשוטה וחדה היא אפליקציה עם חווית משתמש טובה שכן, בכולה לשמור על כמות גדולה יותר של משתמשים.

לכן, חשוב מאוד להגדיר תכנית מראש ולהכיל בה את כל מה שהייתם רוצים שהמשתמש יחווה באפליקציה שלכם. לאחר מכן, הצוות המקצועי שעוסק בתחום יממש את כל מה שחשוב לכם הן מבחינת הנראות של האפליקציה, הן מבחינת האופן השימוש באפליקציה והן מכל בחינה אחרת הנוגעת לאפליקציה.

UX לאפליקציה

UX  לאתרים

בכדי לעצב חווית משתמש איכותית לאתרי אינטרנט, חשוב מאוד לשים דגש על מספר פרמטרים. ראשית כל, גם במקרה של אתר אינטרנט חשוב מאוד לזכור כי כיום קיימים לא מעט אתרים ברחבי האינטרנט, כאשר לא מעט מהם מציעים שירותים או מוצרים דומים. לכן, בכדי לגרום ללקוחות פוטנציאלים לגלוש דווקא באתר שלכם, כמה שיותר זמן ובסופו של דבר אף לבצע בו פעולה, עליכם לשים דגש על מספר פרמטרים בעיצוב חווית משתמש באתר שלכם:

ראשית כל, מהירות הטעינה של האתר. גולשים יינטשו אתר שנטען לאט מדי.

שנית, ביצוע פעולות בצורה קלה ונוחה, כאשר הגולש ידע כיצד לבצע כל פעולה.

שיפור חווית משתמש בטאבלט

במידה ומדובר על אתר מסחרי, חשוב מאוד שהוא יציע פירוט רחב עד כמה שניתן על כל מוצר, כולל תמונות וזאת בכדי שהלקוח יקבל את המידע המהימן ביותר בטרם הוא מבצע רכישה. באתר מסחרי חלק מחוויית המשתמש היא גם להעניק ללקוח הרגשה שבטוח לרכוש באתר שכן, הוא מכיל מערכת אבטחה איכותית.

כמו כן, חווית משתמש באתר צריכה לבוא לידי ביטוי כמובן בעיצוב של האתר. העיצוב חייב להיות מרשים, ייחודי ומושך את העין.

גם היררכיית התוכן באתר היא דבר חשוב מאוד שמשפיע על חווית המשתמש באתר ועל כן יש לשים עליו דגש.

מכיוון שכיום לא מעט אנשים בוחרים לגלוש מהאתר גם במובייל, התאמת האתר למובייל משפיעה באופן מהותי על חווית המשתמש באתר.

כדאי מאוד גם להתאים את האתר לכל סוגי הדפדפנים וזאת בכדי שגולש יצליח לגלוש באתר בצורה נוחה ונעימה, מכל דפדפן באשר הוא.

הצטרפו אלינו למסע של יצירה או שיפור החוויה במוצר הדיגיטלי שלכם

אם אתם מבינים את הערך של אפיון ועיצוב חווית משתמש לאפליקציה שלכם, לאתר האינטרנט שלכם או לכל מוצר דיגיטלי אחר, אתם בוודאי יודעים ומבינים כי יש לבחור באנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום אפיון ועיצוב חווית משתמש.

סטודיו 972 מציעים כיום לכל חברה, עסק, ארגון או אדם פרטי אפיון ועיצוב חווית משתמש באפליקציות, באתרים או בתוכנות שונות ברמה הגבוהה ביותר שיכולה להיות. מתוך הכרות עמוקה עם התחום, ידע מקצועי רחב היקף, ניסיון וותק. הבחירה בשירותי החברה עבור אפיון ועיצוב חווית משתמש היא הבחירה הטובה ביותר.

Post a Comment

האם יש לך חלום?

בואו נדבר

דילוג לתוכן